Background

Pages

Friday, August 23, 2013

Aidilfitri 2013

Tahun ni pagi raya pertama kat rumah aku.. Eh tahun lepas pun rumah aku jugak hehehe.. Even rumah mama papa ngan rumah abah dalam 10min je perjalanan, turutan raya tetap ade yea.. Sebabkan balik pantang, so aku dah ade kat rumah dari hari Ahad lagi. Abang ambik aku kat KL. Ajak adik balik sekali sebab dia tengah cuti sem. Kakak aku n family pulak balik pagi Isnin. Tahun ni baru dapat raya bersama semua sekali. Selalu akak aku balik umah mertua dulu kat Lipis. Husband aku pulak balik hari Selasa petang..


Setting dulu sambil pujuk si kenit dua orang tu bergambar..
Sorang nak main game, sorang tak reti dok diam..

Selepas beberapa kali percubaan hahaha..

Lepas salam mintak ampun kasik duit raya semua, breakfast jap nasi impit ngan rendang tok sket2.. Sayu je tengok ketupat lemang kuah kacang mama.. Cukup kenyang je gerak pegi umah abah.. Pas beraya ngan abah n adik2 yang lain, ktorang p beraya rumah jiran depan ngan bff abah. Tiap tahun pun pegi beraya rumah jiran seketoi dua dulu pastu pegi kubur tok. Tahun ni tambah kubur mak pulak :''( .. Pastu aku decide nak ikut abah balik kampung kat Padang Rengas.. Husband tanye banyak kali boleh ke takpe ke ok ke. Dalam hati dia memang nak balik kampung pun.. cisss..

Ipar duai + biras beras.. Kakak ipar je takde..

Geng-yang-takleh-p-beraya-lama-lama..

Sebelum ke rumah pah, singgah dulu kubur tok belah abah.. Geng-yang-takleh-raya-lama2 dok dalam keta je. Pastu ke rumah Tok Long dekat area kubur tu je.. Still lepak dalam keta atas arahan para suami.. Aku jadi tak selesa bile tengok ramai orang kat rumah Tok Long.. Husband soh dok dalam keta n tido.. Hajar pun tak turun sebab tido kan ecah yang dok ookk eekk ookk eekk.. Agak dah kurang orang, Pah Long ajak turun makan bihun suppi.. Kat rumah Pah Long ni ada menu special tapi aku tak ingat nama n tak amik gambar.. Hampeh.. Ikan balut dalam daun ape ntah buat masak lemak.. Tahun lepas memang makan tak benti.. Tahun ni tak merasa laa..

Kat rumah Pah, dah ade Mak Long n family. Makcik ngan family Pak Din otw katenye.. Lega jugak tak payah ke kuale sebab semua dah berkumpul kat situ. Menu umah Pah adelah laksa ngan ketupat lemang.. Sile jangan duduk kat meja makan maknanye.. Tapi orang pantang ni dapat layanan istimewa sket.. Husband ajak p dapur makan nasik hehehe.. Ada kari la semua Mak Za masak. Pak Latip bakar ikan talapia.. Fuuhhh.. Tiga pinggan aku makan.. Sambal ikan bakar tu Mak Za baru try n error.. Tapi sodappp.. Pas kenyang kebuntat tunggu yang lain2 sampai.. Agak dah jumpa semua, mintak diri balik..

Geng-yang-takleh-raya-lama2 memang takleh dok lama.. Aku dah serabai ngan muka penat sampai adik ipar cakap kat husband sian nengok aku.. Ecah pun dah menangeh nak tido.. Jadi marilah pulang n pegi beraya rumah opah aku pulak. Wandah buat Nasi Arab ngan laksa.. Laksa di mana-mana.. Hanya mampu ambik bau ja..

Raya ke-2 mama ngn Along aku masak Mee Kari untuk open house.. Sambut besday abah ngan papa sekali, yang sepatutnye buat semalam. Sian anak sedara aku dua orang tu dah bersalin baju tengok atok tak sampai-sampai.. Yang abah dok sedih, sorang anak pun tak wish besday dia.. Mama cakap tulah rezeki, kalau buat semalam makan lemang ketupat je.. Hari ni dapat mee kari..

Suprise abah..!! Barulah abah senyum memanjang..
Suprise papa jugak!! Elok lah dapat sambut besday kawan baik ni serentak..
Even papa bulan lepas, kire suprise jugaklah tu sebab dia tatau hehe

Raya ke-3 dah ada kat rumah abah sebab ada buat tahlil n makan2 sket.. Aku jadi mem beso je lepak depan tv hehehe.. Kak n adik ipar buat bihun sup, adik ipar laki aku buat nasik carrot.. Tapi petang tu aku kene sakit kepala teruk.. Angin rasanye.. Makan malam pun kene paksa diri.. Nasib kak ipar masak nasik moi.. So aku telan-telan je.. Aku memang tak suke bile kene serang sakit pale.. Nak pecah pale bedenyut dia huhu.. Siap makan, sapu minyak panas urut-urut sket, tampal koyok pastu tidoooo..

Inilah mem beso..

No comments: