Background

Pages

Wednesday, August 21, 2013

Keguguran..

Baru dua tiga entry yang lepas aku bagitau pasal first pregnancy aku.. Hari ni nak bagitau pulak pasai first miscarriage aku.. Gugurnye baby aku pada 23 Ramadhan - 1 Aug 2013.. Lagi seminggu nak sambut raya. Bayangkanlah orang semua dok sibuk shopping nak sambut raya. Aku dah ilang kesayangan aku.. Aku redha..

Cuti Nuzul Quran aku balik Tepeng, ambik cuti Isnin trus. Cuti pat hari aku dok ke hulu ke hilir pegi bazar raya la param la.. Yelah baru dapat nak berpuasa ngan mama papa n abah. Pastu nak setlekan segala tudung ngan baju raya. Berjalan sampai sakit2 pinggul kanan aku. Tapi aku tak pikir pape yang buruk.. Sebab memang jenis kalau banyak bejalan/berdiri mula la nak sakit pinggang semua..

Isnin pas Asar, bersiap nak balik KL. Time ni aku prasan ada stain keluar. Kaler brownish.. Agak takut then tanye adik ipar yang keje hospital.. Agak normal tapi di nasihatkan banyak rehat pasni and if risau jugak pegi cek doc. Oklah.. Sampai kat rumah Ekuine skali lagi kuar stain. If baring or duduk ok je.. Bile berdiri ngan jalan banyak sket, akan kuar..

Pagi Selasa pegi keje macam biasa. Dalam hati masih risau n tak tenang. Separuh hari pagi tu aku ada training. Nak bangun g toilet pun rasa takut. Tapi bile aku bangun jugak trasa lagi ada mende kuar. Tak sedap hati, informed boss trus pegi klinik..
Ok ni part paling sadis bile pegi scan kat klinik.. Doc buat muka berkerut2 masa scan pastu punye lama, jap kiri jap kanan. Aku masih nampak baby aku dalam kantung.Time ni aku prasan yang doc macam tak jumpa heartbeat baby. Memang betul. Doc cakap yang sama. Berderau darah.. Ya Allah..!! Doc bagi surat untuk refer ke Hospital Serdang. Kol husband aku kat luar klinik sambil nangis2.. Bertambah sedih bile aku tringat kat klinik yang sama aku dok happy2 bile di confirm kan aku preggy bulan2 lepas..
Kat ER hospital, pas bersoal jawab ngan doc, lagi skali pegi scan. Ada gak dengar doc sebut mungkin threatened miscarriage dan stain tu bukan fresh blood lagi. Bile scan doc cakap kantung ada lagi dan baby masih kecik sebab tu tak nampak jantung lagi. Aku blur je sebab kat klinik bulan lepas doc dah bagi dengar bunyi jantung baby. Doc suruh aku bedrest ngan bagi aku mc 7 hari..

Rabu aku lepak je rumah tapi takla fully bedrest tak begerak langsung. Sebab husband keje sampai esok petang baru balik.. Adik aku ada temankan.. Nasib umah kecik je so nak pegi dapur ke toilet ke dekat. Petang pas Asar ada lagi stain kuar, kali ni macam period. Kuar sket darah n macam darah beku ketul2 kecik. Ok cuak ok!! Pas Maghrib lagi sekali kuar yang sama. Trus mintak tolong kakak n abang ipar bawak pegi hospital. Again ke Hospital Serdang sebab Hospital Columbia advise better pegi tempat yang sama sebab dah ada record. Scan dengan doc yang lain. Doc cakap, pada dia macam dah tak ade harapan. Tipis sangat2. hhmmmm... Tak tau nak cakap ape dah time ni. Balik rumah tenang n kuatkan hati je.. Yang akak aku pulak nangis sepanjang jalan dari umah aku ke umah dia.. huhuhu

Malam tu perut aku dah rasa tak selesa.. Tido pun tak lena sangat.. Pukul 2 lebih sakit perut datang. Macam senggugut, datang dan pergi.. Makin lama makin sakit hoih.. Sambil dok wassap ngan husband, aku soh dia balik umah.. Husband sampai umah, aku dah makin sakit sampai rasa nak terberak pun ada.. Nak bangun pun tak mampu nak pitam segala.. Dia baca ayat sket kat air n bagi aku minum.. Adik ipar aku wassap kire janin dah nak turun tu.. Dah aku selesai berak husband ajak pegi hospital sebab aku nampak teruk sangat. Gagah la diri nak turun tangga semua.. 15min ke hospital rasa hazabedah ya amat.. Segala zikir doa semua tak benti kat mulut.. Depan ER, elok aku berdiri kuar keta.. Aku rasa ada benda ketul2 discharge banyak dan sakit pun ilang.. Rasa macam terberanak aku nie..

Pas doc ER scan confirm dah gugur, cek plak ngan gynae untuk pastikan perlu dnc ke tidak. Doc scan n seluk2 kata ada sket lagi kat dalam, so dia cucuk ubat kecut rahim dulu. Yang segala ketul kuar tadi doc amik buat kenangan.. Setle semua lebih kurang kul 6 am ++.. Aku soh husband balik subuh n rehat dulu. Sebab aku kena stay kat ward until next scan. 2 3 kali gakla aku pegi toilet sebab rasa ada mende kuar lagi.. Merasa la aku kene cucuk air kat tangan n tido kat katil hospital.. Pukul 130ptg gynae pun datang untuk scan lagi. Alhamdulillah dia cakap dah turun habis.. Aku memang seriau dengar kalu kene dnc ni. Nurse kat situ lagi kata dnc ni sakit.. oit oit..

Bermula lah pantang aku lepas tu.. Hari Sabtu before gerak balik Tepeng, ada lagi seketul discharge. Yang aritu aku tak tengok bentuk apa yang kuar. Sebab tengah baring doc ambik semua. Yang kali ni aku bawak balik kasik mama. Mama pun confirm x confirm tu janin.. Dia just bersihkan dan pegi tanam.. Maybe aku nak pegi scan lagi skali untuk pastikan betul2 dah clear n bersih rahim..

 First scan 6 weeks..

Scan terakhir dah takde heartbeat.. huhuhu
Doc cakap sepatutnye dah 12 weeks time nie..


2 comments:

Anonymous said...

Salam takziah ye....insyaallah lps ni ada rezeki lg,org kata lps gugur lg senang lekat....apa2 pun take care ye

nylezz said...

Thanks Ina.. Moga di murahkan rezeki lagi pasni huhu